shr-cidesco-examen

SHR- och CIDESCO-examen

Drömmer du om att bli hud- och spaterapeut? Då ska du satsa på en riktigt bra utbildning! Hos oss på Gilda Skolan får du en utbildning som både leder till SHR- och CIDESCO-examen. Du blir auktoriserad hudterapeut samt får Gesällbrev.

Svensk SHR-examen

Gilda Skolan uppfyller kraven för SHR (Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation). SHR är en branschorganisation för hudterapeuter i Sverige. Organisationen ser till att vår utbildning håller högsta nivå för att kunna utbilda de bästa hudterapeuterna. Efter avslutad utbildning kan du ansöka om medlemskap i SHR och då titulera dig Auktoriserad hudterapeut, en titel som är viktig för att visa att du är seriös i ditt yrke. SHR har också tagit fram emblemet ”Säker hudterapeut” som innebär en extra kvalitetsstämpel att visa upp för framtida kunder.

Internationell CIDESCO-examen

CIDESCO (Comité International D´Éstetique Et De Cosmétologie) är den internationella branschmotsvarigheten till SHR. Endast åtta skolor i Sverige är godkända inom CIDESCO utbildning, Gilda Skolan är tre av dem med sina utbildningar i Stockholm, Göteborg och Malmö. Att du som godkänd, examinerad student tilldelas diplom för CIDESCO-examen gör dig unik och du kan välja att arbeta i stort sett över hela världen inom ditt yrke.

Internationellt spa-diplom

I Gilda Skolans utbildning ingår också en en spaterapeututbildning. Detta innbebär att du, efter examen, även kan titulera dig som spaterapeut, och arbeta både i Sverige och utomlands.

Diplom i Avancerad hudvård

Utbildningen innehåller en stor del teori och praktik inom avancerad hudvård. Under praktiken får du utföra behandlingar som microneedling, kemisk peeling, ultraljud och hudslipning.

Gesällbrev

Gesällbrevet är Hantverkarnas egen kvalitetsgaranti. Du som går på Gilda Skolan kan direkt efter godkänd utbildning ansöka om Gesällbrev, utan att avlägga något Gesällprov. Som SHR-godkänd hudterapeut anses du redan besitta så höga kunskaper inom ditt yrke och att momenten som ett Gesällprov innebär redan har prövats under skoltiden.
Du betalar endast en administrativ avgift till Hantverksrådet och SHR för att få ut ditt Gesällbrev.

Möjlighet till extra CIDESCO-examen

Som enda skola i Sverige erbjuder vi en valfri, internationell CIDESCO-examen i Elektrisk epilering och Aromaterapi.

Gilda Skolan uppfyller kraven för SHR och CIDESCO.